Παρασκευή, 23 Μαρτίου 2012

Rethink Athens: Ξανασκέψου την Αθήνα

0 σχόλια
«Η πρόκληση είναι, επιτέλους εμείς οι πολίτες να αντιδράσουμε θετικά, με μία "μεταμόσχευση". Να ξαναφτιάξουμε την πόλη μας ξεκινώντας από την καρδιά της, από το κέντρο της», τόνισε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου, ανακοινώνοντας τη φιλοσοφία τού διεθνούς διαγωνισμού που διοργανώνει και χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Ωνάση, για την αρχιτεκτονική μελέτη της ανάπλασης του κέντρου της Αθήνας.

Το 'Ίδρυμα Ωνάση χρηματοδοτεί τις δαπάνες για τον διαγωνισμό και για όλες τις μελέτες (περιβαλλοντική, τοπογραφική, συγκοινωνιακή κοκ) που θα πρέπει να εκπονηθούν μέχρις ότου το έργο δημοπρατηθεί.


Πρόκειται για μια πολύπλευρη παρέμβαση στην καρδιά της πόλης, με κεντρικό άξονα την οδό Πανεπιστημίου η οποία παραδίδεται στο τραμ, τους πεζούς και στο ποδήλατο.

Άλλωστε όλη η παρέμβαση για την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας, στηρίζεται σε μια νέα κυκλοφοριακή οργάνωση που θα αποτρέπει τη διαμπερή κυκλοφορία και θα ενθαρρύνει την εξυπηρέτηση των πολιτών από το τραμ, μέχρι τα Άνω Πατήσια.

Στόχος, είναι «όλοι οι δρόμοι να οδηγούν στο κέντρο μόνο για όσους θέλουν να πάνε σε αυτό», είπε ο καθηγητής αρχιτεκτονικής Παναγιώτης Τουρνικιώτης, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του ΕΜΠ, που προετοίμασε τον διαγωνισμό.

Το αρχιτεκτονικό πρόγραμμα «Re-think Athens/ Ξανα-σκέψου την Αθήνα», εκτείνει τις πολεοδομικές και κυκλοφοριακές παρεμβάσεις από τη λεωφόρο Αμαλίας (ύψος Φιλελλήνων), τον πεζόδρομο της Αρεοπαγίτου και τους Στύλους του Ολυμπίου Διός έως την οδό Πατησίων (ύψος Αρχαιολογικού Μουσείου). Στον βασικό άξονα της Πανεπιστημίου, ενσωματώνονται τα κτίρια της Tριλογίας, (Πανεπιστήμιο- Ακαδημία- Εθνική Βιβλιοθήκη) και η πλατεία Ομονοίας.


Ο διαγωνισμός για την αναζωογόνηση του ιστορικού και διοικητικού κέντρου της Αθήνας, που φιλοδοξεί να ενώσει τον αρχαιολογικό περίπατο, τα δύο Μουσεία (Αρχαιολογικό και Ακροπόλεως), να τονώσει την εμπορική ζωή, αλλά και να ενθαρρύνει την επιστροφή των κατοίκων στην καρδιά της Αθήνας, θα εξελιχθεί σε δύο στάδια.

Το πρώτο, θα είναι ανοιχτός διαγωνισμός αρχιτεκτονικών ιδεών και θα επιλεγεί ένας μικρός αριθμός 6- 8 μελετητών, οι οποίοι θα διαγωνισθούν στο επόμενο στάδιο, από το οποίο θα προκύψει ο ανάδοχος μελετητής του έργου. Επίσης θα δοθεί βραβείο καλύτερης οραματικής, αλλά όχι υλοποιήσιμης, ιδέας.

Το έργο θα τελειώσει, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς σε 1,5 -2 χρόνια μετά τη δημοπράτηση.

Ο διαγωνισμός περιγράφεται ως ευρωπαϊκός, αλλά βάσει των υπαρχουσών συμφωνιών και συμβάσεων μεταξύ των ευρωπαϊκών και μη ευρωπαϊκών χωρών, είναι στην ουσία διεθνής.

Ο Αντώνης Παπαδημητρίου τόνισε, μεταξύ άλλων, το στοιχείο «της διαφάνειας του διαγωνισμού», την «ταχύτητα της διαδικασίας» (θα διαρκέσει 1 έτος) και τη μορφή δημόσιας διαβούλευσης που θα έχει ο διαγωνισμός (κύκλος ανοιχτών συζητήσεων για το συγκεκριμένο έργο και έκθεση των τελικών προτάσεων της β΄φάσης, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών).

Πρόεδροι των δύο κριτικών επιτροπών, μία σε κάθε στάδιο, είναι αντίστοιχα ο Αντονυ Βίντλερ, πρύτανης του Cooper Union School of Architecture στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ, και ο Petre Cachola Schmall, διευθυντής του Μουσείου Αρχιτεκτονικής της Φρανκφούρτης (DAM).

Στην κριτική επιτροπή θα συμμετέχει ο δήμαρχος Αθηναίων μαζί με Ελληνες και ξένους θεωρητικούς της αρχιτεκτονικής διεθνούς κύρους, που θα ορισθούν με κοινή συναίνεση του Ιδρύματος Ωνάση και του ΥΠΕΚΑ, ενώ θα συμμετέχουν επίσης και Ελληνες εικαστικοί, καθηγητές της Σχολής Καλών Τεχνών.

Για το έργο αυτό συμπράττουν τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Μεταφορών, ο Δήμος Αθηναίων, η Περιφέρεια Αττικής, το Αττικό Μετρό, ο ΟΑΣΑ και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας.

«Δεν εγγυόμαστε εμείς ότι ο διαγωνισμός δεν θα μείνει στα χαρτιά, όπως τόσες άλλες μελέτες» είπε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση.

«Όμως πιστεύουμε ότι η δική μας και δική σας πίεση και παρουσία θα το εξασφαλίσει. Είναι απαραίτητη η σύμπραξη των θεσμών που έχουν ταχθεί να μας εκπροσωπούν, των εμπορικών και ξενοδοχειακών φορέων. Κυρίως όμως είναι απαραίτητη η σύμπραξη των ίδιων των ενεργών πολιτών, των αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων και πολιτικών μηχανικών (που είναι σε πολλά συνυπεύθυνοι για όσα συμβαίνουν στην πόλη μας) των κατοίκων και όλων γενικώς των χρηστών της πόλης».


ΠΗΓΗ: Nooz.gr

ΣΧΟΛΙΟ: Όσοι κατοικούν ή επισκέπτονται το κέντρο της Αθήνας γνωρίζουν ότι η υποβάθμιση του προέρχεται κυρίως από την γκετοποίηση του, κάτι που δεν θα αποτελέσει παρελθόν με συγκοινωνιακές και οικολογικές παρεμβάσεις. Πρώτα πρέπει να εξαλειφθεί η γκετοποίηση και η εγκληματικότητα του και μετά να γίνουν οι οικολογικές παρεμβάσεις. Ως συνήθως, στην Ελλάδα θα τα κάνουμε αντίστροφα. Ή το χειρότερο, μισά.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν ιστολόγιο αποτελεί μια προσωπική προσπάθεια ενός επιβάτη για ενημέρωση των συμπολιτών του σχετικά με τα ΜΜΜ της Αθήνας.

ΔΕΝ αποτελεί επίσημο ιστολόγιο του ΟΑΣΑ, ΥΠΟΜΕΔΙ, κτλ ούτε κάποιου σωματείου εργαζομένων και δεν έχει καμία διασύνδεση με τους αναφερθέντες (αρα και καμία ευθύνη για ό,τι αυτοί αποφασίζουν).

Ως εκ τούτου, οποιοδήποτε σχόλιο σε β' ενικό ή πληθυντικό καθώς και επίρριψη ευθυνών σε εμάς, θα καταργείται.

Η φωτό της εβδομάδας

Η φωτό της εβδομάδας

Δημιουργός: Μάνος Σομαράκης

ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΕΥΘΥΝΗΣ

To ιστολόγιο μας πρoσπαθεί να εξασφαλίσει την ακρίβεια των στoιχείων του, εξαντλώντας όλες τις πηγές αναφορών και με τακτική ενημέρωση στα διάφορα θέματα που ασχολείται. Παρ' όλα αυτά, σε περίπτωση λανθασμένων πληρoφoριών, δεν φέρουμε ουδεμία ευθύνη (νομική, ηθική,κτλ). Οι πληροφορίες παρέχονται "ως έχειν".
Ειδικά για τις απεργίες, οι εργαζόμενοι είναι αυτοί που τις αποφασίζουν (και ΟΧΙ οι συγκοινωνιακές εταιρείες). Συμβαίνει συχνά να αλλάζουν συνεχώς τις ώρες απεργιών τους, για να μην προλαβαίνουν οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών εταιρειών να καταγγείλουν τις απεργίες. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να σας κρατάμε ενήμερους.
Καθώς οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών εταιρειών καταγγέλουν τις εξαγγελθείσες απεργίες, τα συνδικαλιστικά σωματεία αλλάζουν συνεχώς τις αποφάσεις τους για να μην προλαβαίνουν οι διοικήσεις. Ως εκ τούτου, γίνονται συνεχώς αλλαγές στο "ποιά" μέσα θα απεργήσουν, "πότε" και "πόσο". Μείνετε συνεχώς συντονισμένοι και ελέγξτε πριν χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε μέσο!

wibiya widget