
Οπως πληροφορείται «Το Βήμα της Κυριακής», η ιδέα της περαιτέρω συγχώνευσης των εταιρειών των αστικών συγκοινωνιών είχε πέσει στο τραπέζι επί υπουργίας του κ. Μ. Βορίδη, όταν και άρχισαν να γίνονται εμφανή τα έντονα προβλήματα ρευστότητας στην ΟΣΥ. Η δημόσια εταιρεία, που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, πρόσφατα έφτασε στο σημείο να μην έχει χρηματοροές ικανές για να πληρώσει τα ασφάλιστρα του στόλου της και να εξασφαλίσει ανταλλακτικά.
Αιτία, βέβαια, δεν είναι άλλη από τον ασυντόνιστο οικονομικό προγραμματισμό, τη μείωση της κινητικότητας, αλλά και το «δεν πληρώνω» τόσο των επιβατών όσο και των υπουργείων, τα οποία κατά παράδοση πλέον δεν καταβάλλουν την επιδότηση για τα μειωμένα εισιτήρια συγκεκριμένων ομάδων του πληθυσμού όπως οι μαθητές.
Η κεντρική ιδέα του σχεδίου προβλέπει τη συγχώνευση των δύο εταιρειών υπό τον ΟΑΣΑ, υπό την σκέπη του οποίου οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ θα παύσουν να είναι θυγατρικές του και θα μετατραπούν σε Γενικές Διευθύνσεις: μία για τους αστικούς σιδηροδρόμους και άλλη μία για τα οδικά μέσα.
Στόχος του εγχειρήματος είναι η εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων και η δημιουργία οικονομιών κλίμακας διά της ενοποίησης ομοειδών τμημάτων και της λειτουργίας ενιαίων υπηρεσιών, κυρίως δε κεντρικής οικονομικής διαχείρισης. Αλλωστε, ο κ. Χατζηδάκης έθεσε το ζήτημα της ολοκλήρωσης των οργανογραμμάτων στις αστικές συγκοινωνίες ως μία εκ των προτεραιοτήτων του όταν παρέλαβε το υπουργείο Υποδομών.
H ενοποίηση των δύο εταιρειών θα δημιουργούσε μία από τις μεγαλύτερες ΔΕΚΟ στη χώρα καθώς θα συγκέντρωνε αθροιστικά περίπου 9.500 εργαζομένους. Το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας πέτυχε σημαντική βελτίωση των οικονομικών του το 2011, καθώς τα ελλείμματα μειώθηκαν κατά 72%, κυμαινόμενα από 278 εκατ. ευρώ το 2010 σε 78 εκατ. ευρώ το 2011, όταν το 2009 είχαν φτάσει τα 450 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, αν τα υπουργεία είχαν καταβάλει το 2011 τα χρήματα που τους αναλογούσαν, τότε το λειτουργικό έλλειμμα θα ήταν μόλις 16 εκατ. ευρώ.
Στελέχη των αστικών συγκοινωνιών, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας, επισημαίνουν ωστόσο ότι το υπό εξέταση μοντέλο των συγχωνεύσεων είναι παρωχημένο. «Αν περισσέψουν κάποιοι, αυτοί θα είναι διοικητικοί υπάλληλοι και δεν θα είναι περισσότεροι από 500. Δεν πρόκειται να προκύψουν σοβαρά οφέλη από μια τέτοια ενοποίηση, αφού ό,τι συνέργειες μπορούσαν να γίνουν είτε έγιναν είτε έγινε προσπάθεια για να γίνουν» αναφέρουν.
Εμπειρο στέλεχος του μετρό σημειώνει ότι η ιδέα ακούγεται θετική, υπογραμμίζει όμως ότι θα μπορούσε να έχει επιτυχή εφαρμογή μονάχα αν «τρέξουν» το εγχείρημα γνώστες του αντικειμένου. «Ειδάλλως δεν θα έχει νόημα και θα μπερδευτούμε ακόμη περισσότερο. Μια εταιρεία που θα μετακινεί καθημερινά 2,5 εκατ. ανθρώπους δεν θα έχει την πολυτέλεια της αποτυχίας» λέει και επισημαίνει ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να μπουν μπάρες στο μετρό προκειμένου να διασφαλιστούν έσοδα και σταθερές χρηματοροές.
ΠΗΓΗ: ΤΟ ΒΗΜΑ
Όλοι οι μεγάλοι και οργανωμένοι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών (βλέπε Λονδίνο "London Transport", Παρίσι "RATP") λειτουργούν έτσι εδώ και χρόνια. Υπό μια σκέπη και με διευθύνσεις όπως προτείνεται τώρα, κατόπιν εορτής και πολλών δεκαετιών κακοδιαχείρισης και τσιφλικιών.
Με την πολυδιάσπαση που επικρατεί έως σήμερα, κάποιοι κρατούν θέσεις ακριβοπληρωμένες (πολλοί διευθυντές), με υπεράριθμο διοικητικό προσωπικό, ενώ άλλοι τομείς παραμένουν χωρίς στελέχωση, με τρομερές ελλείψεις και τα γνωστά προβλήματα αναμονής και βλαβών που παρατηρούνται.
Χωρίς καμία αμφιβολία πρέπει να καλυφθούν τα κενά σε οδηγούς και τεχνικό προσωπικό γιατί η κατάσταση είναι ήδη απελπιστική.
Είναι τέλος απαράδεκτα θρασύ κάποιοι να προγραμματίζουν αύξηση των εισιτηρίων όταν ήδη παρατηρείται μειωμένη επιβατική κίνηση και αδυναμία πληρωμής του εισιτηρίου. Δεν νομίζω ότι όλοι οι επιβάτες είναι "τζαμπατζήδες". Αλλά να είναι σίγουροι οι κύριοι αυτοί που διευθύνουν στον ΟΑΣΑ ότι αν αυξήσουν την τιμή όπως έχουν αναφέρει τότε όλοι θα στραφούμε στην παρανομία και δει στην άρνηση πληρωμής εισιτηρίου. Και ο άνεργος πρέπει να μπορεί να μετακινηθεί...
Οταν η @ττικο Μ3τρο ηταν αυτονομη, δεν ειχε ελλειμματα. Τωρα που συγχωνευτηκε με τον ΗΣ@Π και εγινε ΣΤ@ΣΥ, φορτωθηκε ολα τα ελλειμματα του ΗΣ@Π. Αν γινει η περιταιρω συγχωνευση και με τα οδικα μεσα, απλα, θα προστεθουν περιταιρω ελλειμματα.